Sjømat Norge setter bærekraft på menyen

– Sjømat Norge støtter ambisjonen om å etablere Foodscape som en nasjonal arena, og det er åpenbart at en så stor matnæring som sjømat må være godt representert. Jeg håper derfor sjømat-bedrifter fra hele landet ser nytten av å være tilstede på messen til høsten, sier administerende direktør Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge.

De største bransjeorganisasjonene innenfor mat og drikke i Norge, også Sjømat Norge, står sammen med Norges Varemesse og etablerer en utstilling og kompetansearena hvor bærekraft settes på menyen.

Sjømat på Foodscape
Produkter og løsninger innenfor sunnere og miljøvennlig mat og drikke skal vises frem på Foodscape. Her er det viktig at også sjømat tar en sentral posisjon i matlandskapet når bærekraft settes på menyen.

Skal vi lykkes med å nå våre klima- og bærekraftsmål og samtidig øke konsumet av sjømat med 20%, er det viktig at bransjen er «first-movers». Historien bak produktet og produktets reise vil være viktig å formidle når innkjøpere, kokker, eiere og ledere – ja, alle som jobber profesjonelt med mat og drikke møtes på Foodscape. Foodscape skal bidra til å bygge kompetanse slik at bransjen treffer informerte og kunnskapsbaserte valg og beslutninger.

– Sjømatnæringen er en pådriver for at helsemyndighetene også skal gi råd om hva folk bør spise mer av, ikke bare mindre av. Sjømat er både helseriktig mat og kan dessuten skilte med lave miljøfotavtrykk. Å sette sjømat på bordet er det samme som å sette bærekraft på menyen. Dette er det viktig at vi får fortelle om og vist fram på en arena som Foodscape, sier Ystmark.

 

 BLI UTSTILLER ››  

Share this: